kieksavontuur.reismee.nl

Lesgeven aan de monniken

Om kwart voor 6 's ochtends word ik luid wakker gemaakt door een gong die door de gangen van het klooster galmt. De monnikenvan 5 t/m 15 jaar oud rennen de trappen op om in hun klaslokaal nog voor het ontbijt begint tibetaans te leren. De wat ouderen van 16 en 17 jaar sloffen naar de Puja zaal waar ze hun tibetaanse prayers uitspreken. En dan is het ontbijt. Om 7 uur zitten we met alle monniken in de eetzaal op onze knieën met een bord dal bhat (rijst met linzen) voor onze neus. We maken ons bordje met onze vingers schoon in de wasbak van onze wc (als er tenminste water is anders hebben we pech) en bereiden ons voor op de lessen.
In de les geef ik de kinderen wat papier en een potlood die ik de vorige dag bij een klein winkeltje voor ze gekocht heb. Ze worden zo blij van het papier dat ze alleen maar willen tekenen en dus laat ik ze hun gang gaan. Voor de pauze hadden we een bal gekocht maar blijkbaar is dat niet toegestaan dus kijken we met medelijden toe hoe de kinderen met een slipper staan te 'voetballen'.
Ik vraag aan een wat oudere monnik die achter me zit wat zijn hobbies zijn en hij antwoord alleen maar: 'we hebben geen hobbies, we leven gewoon,' en ik weet niet wat ik moet zeggen.

Ik en nog 5 andere vrijwilligers geven de 6 klassen elke dag les en bedenken zelf een lesplan aangezien er geen curriculum bestaat voor deze kinderen. En wat zijn ze beleefd en blij met ons als leraren. Al 2 jaar zijn er geen vrijwilligers geweest en hebben ze het moeten doen met de 3 vrouwen die zogenaamd docenten zijn maar alleen maar met een boze uitdrukking zich in het kleine kantoortje verstoppen totdat de gong slaat en de kinderen in een rij moeten staan om te controleren of de nageltjes van de monniken wel schoon genoeg zijn.

en ja, het klooster is prachtig versierd met duur handwerk en het ziet er luxe uit. Maar inmiddels heb ik geleerd dat dat alleen de buitenkan is. Want voor monniken is geloof het allerbelangrijkst en doen ze alles om de goden te eren en daar geven ze dan ook al het geld aan uit. Maar omdat Boeddhisme gaat om de goden en niet om aandacht voor jezelf is minimalisme het bestaan. Ze hebben niets enhun sokjes zitten vol met gaten.

Lesgeven aan deze kinderen is moeilijk maar een hele mooie manier voor mij om deze community te ondersteunen. Wat worden ze toch blij van iets mogen opschrijven op het bord of als ik ze toestemming geef naar de wc te gaan. Het zijn stuk voor stuk dropjes die ik graag mijn aandacht geef de komende weken.

Reacties

Reacties

Myrke

Jeetje Kiek, wat een ander leven! Ben er een beetje stil van……. Lees graag met je mee❤️

Annemarie

ook jij bent een lief dropje!

sanne

Wat een feest dus, dat jullie er na twee jaar afwezigheid van vrijwilligers er zijn. En ja, minimalisme krijgt hier pas echt betekenis. Waarde. De volgende les: wat heeft welke waarde? En wat zijn westerse waarden waard? En wat de boeddhistische? Het geeft je vast waardevolle inzichten. Jij geeft de monniken les, zij ondertussen ook jou. ❤️

Oma Willy

Wat een prachtige foto’s Kiki! Met weer een bijzonder verhaal. Ontroerend is het te lezen hoe blij ze zijn met jullie! Dat ze zo graag willen leren. Blij zijn ze met alles! Voor ons westerlingen haast niet in te voelen hoe sober ze (moeten) leven.
Inderdaad voor alle partijen leerzaam. Heel fijn lieve Kiek om met je mee te ervaren en leren van het dagelijkse bestaan!?

Travel Active

Leuke blog Kiki! Indrukwekkend om te lezen hoe het leven van deze kinderen eruitziet, en wat leuk dat zij zo enthousiast worden van jouw bijdragen! Veel succes en plezier :)

Ims

Wauw kiek, wat anders dan hier in nederland, dat had je natuurlijk al van tevoren bedacht. Maar ik kan me voorstellen dat het nu zo in het echt allemaal nog anders is. Wat fijn wel dat je deze community door zo iets als engels lessen zo erg kan helpen, en dat ze zo blij zijn dat ze eindelijk weer les krijgen!

Oma Door

Wat fijn voor die kinderen dat jij er bent Kiki. En wat een ontdekkingen ook voor jou. Hoop dat je er van geniet ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!